آخرین اخبار

آرشیو اخبار

مشاهده خبر

انقلابی نو در صنعت نساجی با کمک فناوری‌نانو/ تاخت‌وتاز محصول‌های تقلبی با نام نانو در بازار

تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ تعداد بازدید : ۵۳۱
تعداد رای : ۱۱
استفاده از نانومواد و فرآیندهای نانوفناورانه در صنایع مختلف با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است. صنعت نساجی نیز از مزایای به‌کارگیری این فناوری بی‌بهره نمانده است اما امروزه بسیاری از توزیع‌کنندگان و فروشندگان کالاهای تقلبی با سپر کردن نام نانو، توانسته‌اند سهم اعظمی از فروش بازار را به خود اختصاص دهند. در بسیاری از موارد تشخیص این محصول‌های تقلبی از اصلی بسیار دشوار است.
اهمیت این موضوع و واکاوایی بیشتر این مساله باعث شد تا گزارشی سلسه‌وار و جامع پیرامون این مساله با مسئولان مختلف ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌صلاح و همچنین شرکت‌های فعال این عرصه انجام دهیم. گزارش ابتدایی این موضوع را به شرکت پیشران نساجی آینده، یکی از شرکت‌های فعال این عرصه اختصاص دادیم. به همین منظور گفت‌و‌گویی با علیرضا باغبانباشی، فوق‌لیسانس نساجی از دانشگاه امیرکبیر و مدیرعامل شرکت پیشران نساجی آینده انجام دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید. 

چه عاملی باعث شد تا برندی به نام هاینو در ایران شکل بگیرد؟
شرکت پیشران نساجی آینده متشکل از پنج شرکت تولیدی در زمینه منسوجات خانگی و یک شرکت مطالعه و توسعه بازار است. درحال‌حاضر تمامی محصول‌های تولید این شرکت‌ها با برند هاینو به بازار عرضه می‌شوند. این پنج شرکت تولیدی سال‌ها منسوجات تولید می‌کردند و چند سالی به تولید محصول‌های نانو ورود پیدا کرده بودند اما به‌دلیل عرضه کالاهای تقلبی در بازار، قادر به فروش محصول‌هایشان با قیمت موردنظرشان نبودند زیرا کالاهای تقلبی در بازار با قیمت‌های خیلی نازل‌تر در اختیار مردم قرار می‌گرفت. از سال ۱۳۹۴ تیمی در ستاد نانو تصمیم گرفت که برای برندسازی محصول‌های نانویی اقداماتی انجام بدهد. براساس آمارها پرفروش‌ترین محصول‌ها، کالاهای نساجی بودند از این‌رو آن‌ها تصمیم گرفتند از بین شرکت‌های نساجی، یک تعدادی را انتخاب کنند تا محصول‌های نانویی آنها تحت عنوان یک برند مشترک در بازار عرضه شود. طبق این تصمیم‌گیری، پنج شرکت تولیدی و یک شرکت مطالعه توسعه بازار با یکدیگر اتحاد استراتژیکی تشکیل دادند و هم‌اکنون کالاهایشان را با برند هاینو به بازار عرضه می‌کنند.

محصولات برند هاینو را معرفی کنید.
عمده محصولات تولیدی برند هاینو به پنج دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مربوط به محصول‌های کودک و نوزاد است. معروف‌ترین محصول‌های این دسته، شکم‌بند بارداری ضدامواج است. هم‌اکنون روی محصول‌های آنتی‌باکتریال، ضدآب و لک و همچنین ضدامواج این دسته فعالیتمان را آغاز کرده‌ایم اما هنوز به سبد محصول‌های کودک و نوزادمان اضافه نشده است. گروه بعدی، منسوجات خانگی است. این گروه نیز به دو دسته حوله و انواع ملحفه تقسیم‌بندی می‌شود. حوله‌ها به‌صورت سوپر جاذب و آنتی‌باکتریال عرضه می‌شود. ملحفه‌ها نیز با دو فناوری آنتی‌باکتریال و معطر عرضه می‌شوند که هنوز تجاری‌سازی و وارد سبد محصولاتمان نشده است. دسته سوم محصول‌های ما مربوط به لباس‌های زیر و جوراب است. در این محصول‌ها از فناوری آنتی‌باکتریال استفاده می‌شود. هم‌اکنون برای آنتی‌باکتریال کردن محصول‌ها از دو شیوه دائم و غیردائمی استفاده می‌شود؛ در شیوه دائم دو تکنیک (استفاده از ذرات نقره و اکسیدروی) به‌کار گرفته می‌شود. دسته چهارم محصول‌های ما نیز شامل پوشاک خانگی مانند لگ، تی‌شرت و ساپورت است. برای این دسته از محصول‌های خانگی نیز از دو فناوری خنک‌کننده و آنتی‌باکتریال استفاده شده است. دسته آخر محصول‌های ما مربوط به منسوجات تخصصی و فنی است؛ هم‌اکنون برای تولید لباس‌های نظامی و خاص با ارگان‌های نظامی و چند شرکت ذی‌ربط مذاکراتی انجام داده‌ایم.

در حال حاضر محصول‌های تولیدی شرکت شما چه تفاوت عمده‌ای با سایر محصول‌های تقلبی دارد؟
تفاوت عمده محصولات شرکت ما با محصولات تقلبی استفاده از ذرات در مقیاس یک تا nm۱۰۰ است درحالی‌که در کالاهای تقلبی اصلاً ذراتی در این ابعاد وجود ندارد. کلیه کالاهای عرضه‌شده توسط شرکت ما دارای تائیدیه نانومقیاس  از ستاد ویژه فناوری نانو هستند و حداقل قبل از دریافت تائیدیه سه مرحله آزمایش بر روی آن‌ها صورت گرفته است. ابتدا تست اندازه ذرات است و ذرات استفاده شده باید در بازه یک تا nm۱۰۰ باشند. دوم عملکرد مورد ادعا موردبررسی قرار می‌گیرد و در مرحله سوم بررسی برای وجود عوامل بیماری‌زا و غیربهداشتی در کالا موردبررسی قرار می‌گیرد؛ اما کالاهای تقلبی بدون هیچ نظارتی وارد بازار شده و فقط با استفاده از نام نانو بخشی از بازار محصولات نانویی تائیدیه‌دار را به خود اختصاص می‌دهند.

آیا تنها برخی برندهای نساجی ایرانی با اسم تقلبی نانو فعالیت می‌کنند یا برندهای خارجی نیز با اسم نانو به فروش می‌رسند؟
درحال حاظر کلمه نانو در ایران معادل کیفیت محصول شناخته می‌شود. به همین جهت نه تنها بعضی از محصول‌های ایرانی بلکه برخی از کالاهای خارجی نیز با نام نانو در ایران به فروش رسیده‌اند که بعدها با انجام بررسی‌های لازم، معلوم شد که محصول‌های آن‌ها اصلاً خاصیت نانویی نداشته است.

درخصوص ماندگاری خاصیت نانویی محصولات خود توضیح دهید.
خاصیت نانویی یک محصول به نوع فرآیند تولید آن بستگی دارد. مثلاً اگر در مرحله ذوب ریسی و زمان تولید الیاف، ذرات آنتی‌باکتریال به محصول افزوده شود، می‌توانیم ادعا کنیم که خاصیت نانویی آن تا زمان پایداری کالا وجود داد اما خاصیت آنتی‌باکتریال کالاها با روش رمق‌کشی دائمی و پایدار نیست و پس از چندبار شست‌وشو از بین می‌رود بنابراین پایداری خاصیت نانویی یک کالا کاملاً به نوع روش اعمال آن بستگی دارد. بااین‌وجود نمی‌توان ادعا کرد محصولی با خاصیت دائمی نانو از محصول غیردائمی بهتر است زیرا گاهی اوقات دائمی بودن یک عملکرد باعث می‌شود برخی از خواص محصول از دست برود. مثلاً ممکن است یک کالا به‌طور دائم آنتی‌باکتریال شود اما درون آن ۳۰ درصد الیاف غیرطبیعی به‌کار رفته باشد اما در مقابل یک لباس‌زیر صددرصد پنبه باشد اما با روش رمق‌کشی، آنتی‌باکتریال شود.

به‌طورقطع می‌توان گفت کیفیت محصول‌های نانویی بهتر از محصول‌های غیرنانویی است؟
قاطعانه نمی‌توان گفت که کیفیت همه کالاهای نانویی از غیرنانویی بهتر است اما می‌توان گفت دو کالا با کیفیت برابر چنانچه در فرآیند یکی از آن‌ها از ذرات نانو استفاده شده باشد، کالای نانویی عملکرد بهتری خواهد داشت.

آیا راهی برای شناسایی محصول نانویی با تقلبی در بازار وجود دارد؟
ادعای خیلی از این فناوری‌ها بدون انجام آزمایش‌های پیچیده قابل‌بررسی نیست. به‌عنوان‌مثال برای شناسایی آنتی‌باکتریال بودن یک کالا نیاز به یک آزمایشگاه مجهز است و تأیید این ادعا حداقل ۱۰ تا ۱۲ روز زمان نیاز دارد بنابراین یک مصرف‌کننده عادی به‌راحتی نمی‌تواند این ادعا را تشخیص بدهد. همچنین تشخیص بسیاری از این فناوری‌ها مانند شکم‌بند ضدامواج به‌راحتی در ایران قابل‌بررسی نیست. برای تشخیص عملکرد این فناوری‌ها باید به آزمایشگاه‌های خارج از کشور ارسال شوند. این طرح هرچند تأییدیه‌اش را از آزمایشگاه دانشگاه علم و صنعت گرفته اما تأییدیه ابتدایی خود را از خارج از کشور دریافت کرده است. در مقابل تشخیص بسیاری از این فناوری‌ها مانند کلاه، دستکش و شال‌گردن ضدآب و لک برای مردم راحت است و با انجام یک آزمایش کوچک می‌توان این ادعا را تأیید و بررسی کرد. در این مورد هم تنها عملکرد قابل‌بررسی است و تعیین اندازه ذرات کاربردی بدون تجهیزات امکان‌پذیر نیست.

قطعاً این نوع محصول‌ها دارای گواهینامه و استاندارد خاصی هستند که قابل‌شناسایی از محصول‌های تقلبی هستند، این‌طور نیست؟
این محصول‌ها پس از گذراندن چهار، پنج مرحله موفق، می‌توانند گواهی‌نامه نانومقیاس را از ستاد نانو دریافت و استاندارد لازم را کسب کنند. روی هر یک از محصولات شرکت ما تعدادی پیکتوگرام (علائم تصویری) وجود دارد. در این پیکتوگرام‌ها لوگوی شرکت، نشان نانومقیاس کالا، تعداد دفعات شست‌وشو، عملکرد کالا، نوع نخ و الیاف و همچنین میزان خاصیت آنتی‌باکتریال آن مشخص‌شده است. هر فناوری، پیکتوگرام خاص خود را دارد. این اطلاعات تا حدامکان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. مشتری از این طریق می‌تواند دریابد که آیا محصول صاحب این فناوری است یا خیر. لازم به ذکر است پیکتوگرام برای اولین بار به‌صورت اختصاصی در شرکت ما طراحی‌شده و فقط بر روی محصولات با برند هاینو قرار می‌گیرند.

این محصول‌ها علاوه بر تأییدیه ستاد نانو، آیا نیازی به تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و پزشکی نیز دارند؟
یکی از مواردی که برای دریافت نانومقیاس به آن توجه می‌شود تائیدیه‌های وزارت بهداشت است که در بندهای قبلی به آن اشاره شد. هرچند گاهی اوقات برای پوشاک هم از استانداردهای سختگیرانه سازمان غذا و دارو استفاده می‌شود که کار را برای بسیاری از همکاران در قسمت منسوجات سخت می‌کنند.

در حال حاضر مهم‌ترین مزیت محصول‌های نساجی نانویی نسبت به کالاهای تقلبی که امروزه بانام نانو به‌صورت جینی در فروشگاه‌ها یا وسایل حمل‌ونقل پرتردد شهری مانند مترو به فروش می‌رود، در چیست؟
متأسفانه اغلب کالاهایی که مشابه سبد کالای هاینو است و در مترو و سایر مکان‌ها با ادعای نانویی بودن عرضه می‌شود نه‌تنها نانو نیستند بلکه کیفیت بسیار پایینی هم دارند حتی طبق گزارشات به‌عنوان‌مثال جوراب‌های عرضه شده در مترو که با قیمت پایین به‌طور صددرصد از پلی‌استر بازیافتی تولید شده است ازنظر بهداشتی می‌تواند مشکلات زیادی برای مصرف‌کننده ایجاد نماید. تفاوت عمده ما در کیفیت محصول و استفاده از مواد اولیه مرغوب و استاندارد و کاربرد مواد نانو با تائیدیه ستاد نانو است ولی محصولات تقلبی هیچ‌کدام از موارد بالا را ندارند.

مهم‌ترین چالش پیش روی شما برای عرضه محصول‌هایتان چیست؟
هم‌اکنون مهم‌ترین چالش ما بحث فرهنگ‌سازی است. متأسفانه مردم کشورمان زیاد به کالاهای ایرانی خوش‌بین نیستند و تمایل چندانی به خرید کالای ایرانی ندارند. اغلب مردم تمایل دارند کالای گران‌قیمت خارجی به‌جای ایرانی خریداری کنند. به تصور من بیش از چالش محصول‌های تقلبی، این مسئله بیشتر به منسوجات ایرانی ضربه وارد می‌کند. بخش عمده این چالش به تولیدکنندگان این کالاها مربوط می‌شود. هرچند کار یا جنس ایرانی خوب است اما متاسفانه یکنواختی در عرضه این محصول‌ها نداریم. خود این مسئله نیز چالش‌برانگیز است.

راهکار اصلی شما برای رفع این مشکل چیست؟
مهم‌ترین راهکار برندینگ و اعتمادسازی است. فرهنگ مردم باید به سمتی برود که برندمحور خرید کنند. اگر کسی ادعا می‌کند یک کالایی چنین ویژگی‌هایی دارد، باید دنبال مدرک و سند آن باشند. اگر به این سمت پیش برویم قطعاً بسیاری از مشکل‌ها رفع خواهد شد. در همه جای دنیا جنس بی‌کیفیت، ارزان و باکیفیت وجود دارد. همیشه یک بخشی از بازار قصد خرید کالای با کیفیت را دارد، ما باید آن بخش از بازار را شناسایی کنیم. ما هیچ رقابتی با فروشنده‌های مترو نداریم. قطعاً کسی که جوراب هزار و پانصد تومانی خریداری می‌کند، کالای ما را نمی‌خرد. ما باید آن بخش از بازار هدفمان را به‌درستی تشخیص بدهیم و در این زمینه تبلیغات هدفمندی داشته باشیم تا بتوانیم به سود مناسب برسیم. شاید ما به خاطر خارجی‌پسند بودن ایرانیان، کالایمان با قیمت و کیفیت برابر، از نمونه مشابه خارجی عقب‌تر باشد اما اگر فرهنگ‌سازی درستی انجام بدهیم و خریداران را مجاب کنیم که خرید این کالاها به نفعشان است، توانسته‌ایم به رسالت خود عمل کنیم.

قطعاً سازمان‌های ذی‌ربط هم نقش اساسی در تحقق این امر دارند، توقعتان از مسئولان مربوطه چیست؟
قطعاً این سازمان‌ها می‌توانند برای تسهیل ساختن این امر کمک شایانی داشته باشند اما اگر سنگ‌اندازی نکنند برای ما کفایت می‌کند. من قبل از اینکه با ستاد نانو کار کنم حدود ۱۵ سال به‌عنوان مشاور و عرضه‌کننده رنگ و مواد نساجی فعالیت کرده‌ام. شرکت‌های نساجی نه‌تنها حمایت نمی‌شوند بلکه هرروز نیز برایشان یک مشکلی ایجاد می‌شود. من چندین شرکت نساجی سراغ دارم که سال‌های سال یکجا مستقر بودند اما به‌دلیل بحث‌های محیط‌زیستی مجبور به ترک آن محل شدند درصورتی‌که اگر از آن‌ها حمایت معقول و منطقی می‌شد، به‌جای اجبار در تعطیلی کارخانه، دولت می‌توانست برای آن‌ها تصفیه پساب بزند. ما انتظار حمایت معقول داریم. اگر قرار است این شرکت‌ها تصفیه پساب داشته باشند باید مانند تمام دولت‌های دنیا به آن‌ها کمک شود. همه جای دنیا به تولیدکنندگانشان تسهیلات با سود کم عرضه می‌شود، دولت ایران نیز باید چنین تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهد.

نظرات

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)